My Love Story

My Love Story

Thursday, April 28, 2011

Penderaan Kanak2

Assalamualaikum, , =)
Actually saya baru balik dari giant dgn Hamizan Noh. Beli brg2 keperluan. Tanx sgtt sbb teman saya. Hah, tgk title kat nu, hari ni nak cerita sikit la. Bukan aku yang kena penderaan kat atas tu.hehe. Sejak beberapa harini, yerla, duk umah je la katakan, dah abis praktikal. So, ,menjadi jerukk la kat rumah.hahaha. ;D Aku bengang betol ngan jiran aku ni, kre jiran blkg rumah la. Tau kenapa aku bengang?? Hari2 je, ,ada je yang menjerittt. Kalo budak kecik nangis tu xpela, tap kalo dah MAK & ANAK dia sekali duk jerit2 tu, faham2 la kan. Kite yang hari2 duk mendengo,kdg2 xtahan weiii, ingat boleh la duk amik udara segar bukak tingkap kan. Tap disebabkan kes2 mengamuk ni, tingkap tu aku dah xbukak lagi. Naek benanah weii tlinga aku mdgrnya. . .haishh.


Bukan aku nak sibuk sal hal keluarga orang, tap aku rasa, tak perlu la nak dera anak smpai mcm tu skali. Aku yang duk dengar pon kesiannn glerr babeng! dah duk dekat je, mcm mne la nak elak supaya xdgarrrrr???? Kalau pun anak buat salah. Tegur la cara baik. bukan nak mengamuk pukul anak. Tak selesai masalah pun! tambah masalah adalahhhhh. Tak fikir ke kesan2 buruk kat anak, buat anak mcm tu?? Yerla, kadang2 mmg xle tahan, kite ni manusia, msg2 plak ada batas kesabaran tersendiri kan. TAP kalo bab2 anak ni. consider la sikit. tak salah pun. As we know, anak tu perlu dibimbing dan perlukan kesabaran dlm membentuk mereka, bukannya kita mengurangkan bimbingan tu dgn kekurang ajaran kan.


Lagi2 macik 'Mei Li' (bukan nama sebenar) cina. So, dia merepek ape tah, aku pun kompem2 la xfaham. Apa yang dia marah kat anak dia tu. Bile dgr anak dia nak m'gucap, bukan 2 kalimah sahadah ok. nak berkata2. macam yang xde suara, mengerang kesakitan. Aku mmg bab2 pukul anak ni, aku mmg xsuke. Kalo tejadi sekali 2, boleh thn lagi maaaa. kalo kerap kali. gua mau cakap. . . .choiiiii la!


Tu la kadang2 kalo kita marah ni, kita slalu btindak ikut KEPALA je kannnn?? Bile da lepaskan kemarahan dekat seseorang, something. . . kompem rasa PUASSS HATIIIII kannnnnnnn??? Yela, kadang2, sapela tak marah kalau org buat something yang kite tak suker, apalagi kanak2 kan. TAP cuba fikir balik, kita as parents kena tau juga, kita boleh berfikir dengan baik sekali, sedangkan ANAK??? dalam proses untuk tumbesaran, pemikiran pun at low level. So, play ur functions as parents. That all. Kadang2 kite boleh marah, tap berpada2. <--- mcm m'golongkan diri aku sbgai seorg yg sdh b'gelar IBU.haha. YES.saya pompuan punya sifat keibuan semulajadi. (ayat xtahan. bhahaha. ;P) Ni ada sedikit nak kongsi. cer baca cer baca :) Ibu bapa seharusnya tahu atau mengambil berat tentang Undang-undang Kanak-kanak Malaysia.Undang-undang ini menyatakan bahawa kanak-kanak harus dihormati sebagai seorang insan.Mereka perlu diberi perhatian sebagai sebahagian daripada anggota masyarakat.Kanak-kanak juga perlu dididik dalam persekitaran yang baik.Sekiranya ada ibu bapa yang mendera atau menyeksa anak-anak,maka mereka ialah orang yang tidak memahami Undang-Undang Kanak-Kanak Malaysia dan patut menerima hukuman yang setimpal. < br/>


“Menurut Konvensyen Hak Asasi Kanak-Kanak, keganasan terhadap kanak-kanak dalam apa jua bentuk adalah merupakan pencabulan terhadap hak-hak asasi mereka. Keganasan terhadap kanak-kanak tidak boleh dipertahankan sebagai sebab-sebab untuk mendisiplin ataupun sebagai suatu budaya tradisi. Adalah sia-sia dan tidak bermanfaat untuk memalukan kanak-kanak. Terdapat pelbagai cara lain untuk mendisiplinkan kanak-kanak dengan lebih berkesan yang tidak menggunakan keganasan apabila mengajar kanak-kanak tentang keluarga dan juga apa yang diharapkan di dalam kelakuan mereka,”




Oleh yang demikian, sama-sama lah kita menyedari hakikat bahawa, kanak-kanak adalah kesinambungan kehidupan kita. Janganlah kanak-kanak diperlakukan seperti bahan mainan yang tidak berguna. Didik lah anak-anak kita agar menjadi orang berguna kelak.




Jadi tu parents2 kat luar sana dan bakal2 nak jadi parents. Janganla dera anak2 anda ok!. Benda ni pun saya jadikan iktibar. Sebab satu hari nanti, saya juga akan bergelar IBU. :) PEACE!




Hah, lagi satu tolong yer parents2 sekalian, jangan buat anak anda menjadi stress, kalau dah masuk sekolah. Kadang2 ada jugak parents yang nak anak jadi pandai, padahal baru sekolah rendah. Mmg la, niat kte baik untuk masa depan anak2. YES. mmg bagus. saya setuju. TAP berpada2. ada jugak yang smpai nak marah anak2, kalo markah ujian da jatuh sikit. ngamuk npe markah boleh turun. Hey, they just a kids. Sepatutnya bangga still dpt markah tau. Daripada langsung xde, mungkin boleh la kita marah. Kadang2 parents ada sebab tersendiri dlm apa yg dorg lakukan. :)




Ada gak parents suh anak study bagai nak glerrr. padahal baru darjah brpe kan. Nak jalani dunia kanak2 pun terbantut. NO LIFE.




MAYBE LIKE THIS???













< br/>< br/>


So, please sayangi anak2 anda. MARAH tu boleh. biarlah teknik yang betul. Pelbagai cara boleh kita lakukan selain mendera yang hanya merosakkan kekeluargaan sendiri. Tahu peranan sebagai parents, praktikkan dan lakukan dengan cara betul. Insy'allah segalanya akan baik2 saja. Mudah2an kita semua dikurniakan KELUARGA yang BAHAGIA. amin~ :)


Wa'alaikumsalam.

No comments:

Post a Comment